FNWI in SIG Learning Analytics

Learning Analytics is een term die zowel in de FNWI gangen als bij SURF steeds vaker terug komt. In het kort gaat Learning Analytics over het verzamelen van onderwijs data tijdens het leerproces om dat vervolgens te gebruiken om het leerproces te verbeteren. Dat kan betekenen dat je bijvoorbeeld sneller docenten kan wijzen op risico studenten, studenten inzicht kan geven in hun eigen voortgang, of studenten wijst op leermiddelen die voor hun persoonlijk geschikt zijn.
SURF heeft afgelopen donderdag een nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van Learning Analytics met de oprichting van een Special Interest Group (SIG) voor het onderwerp. De SIG bestaat uit experts en belangstellenden, voornamelijk uit het hoger onderwijs,  die gezamenlijk een nationaal kennisgemeenschap rondom Learning Analytics vormen. Een dergelijke groep heeft niet alleen invloed bij SURF, maar kan ook een impuls geven aan de ontwikkelingen in de gemeenschap. De SIG heeft een kernteam wat sturing probeert te geven aan de concrete rol die de SIG daarin speelt. In het kern team zitten o.a. twee leden vanuit de UvA, waaronder Sander Latour vanuit de Learning Analytics wordt door de ICTO-FWNI Programmaraad gezien als een belangrijk thema en zal worden opgenomen in het meerjarenplan ICT en onderwijsinnovatie. Voor het FNWI is deelname aan de SIG een vervolg op haar activiteit in het verkenningsproces van SURF wat resulteerde in deze SIG. Van maart tot oktober 2012 liepen 7 landelijke SURF projecten waaronder “User needs docent en student bij de inzet van learning analytics” dat de FNWI samen met de VU heeft uitgevoerd.
Nu het kernteam gestart is zal het zich richten op het opstellen van een jaarplan op basis van de input die de SIG afgelopen donderdag heeft gegeven. Duidelijk naar voren kwamen o.a. het verlangen naar data standaardisatie, betere betrokkenheid van het onderwijskundige aspect, en informatie toegespitst op de stakeholder met een concrete en praktische insteek.
Daarnaast zal er op daarvoor aangewezen momenten aansluiting gezocht worden bij internationale ontwikkelingen. Zo zijn er in juli over de hele wereld parallelle evenementen rondom het onderwerp, waaronder ook in Nederland, wat hoogstwaarschijnlijk plaats zal vinden op het Science Park.
Kortom, het gebied Learning Analytics maakt nu in Nederland weer een stap richting volwassenheid. En de FNWI draagt samen met de rest van de UvA daar aan bij met haar expertise, en zorgt er tegelijkertijd voor dat het onderwijs en onderzoek dat waar mogelijk kunnen benutten.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s