Digitaal toetsen

Naar verwachting worden steeds meer toetsen in de toekomst digitaal afgenomen. Digitaal toetsen is complex en er is ondersteuning voor de docent nodig. Hiervoor is bij de FNWI een nieuw project gestart.

De UvA heeft naast de digitale toetszaal, voor 150 studenten op het Roeterseiland, in september 2015 twee nieuwe digitale zalen in gebruik genomen op het AMC (IWO zaal rood en blauw, elk met 300 computers).

IWOrood_uitsnede_kleinIWO Toetszaal Rood tijdens een test.

Er zijn in 2015-2016 bij de FNWI 20 digitale toetsen in digitale toetszalen geroosterd. Om  digitaal toetsen te kunnen in deze zalen zijn goede voorzieningen én op maat ondersteuning bij de faculteit nodig. We willen dit bij de FNWI goed regelen en daarvoor zijn we een nieuw project gestart; het Digital Assessment Matched (DAM) project. 

Het belangrijkste doel van dit project is het opzetten van passende en opschaalbare ondersteuning  voor digitaal toetsen bij de FNWI. Er worden workflows ontwikkeld waarbij docenten, toetsdeskundigen, het tentamenbureau en andere belanghebbenden betrokken worden. Volg het DAM project en de ontwikkelingen rond Digitaal toetsen op Starfish. Bezoek Plaza Digitaal Assessement over de mogelijkheiden bij de UvA/FNWI en voor de ondersteuning. Bij vragen kun je ook direct contact opnemen met Natasa Brouwer (natasa.brouwer@uva.nl).

Digitaal toetsen betekent meestal niet (direct) een besparing van kosten of tijd van de docent maar kan wel een grote meerwaarde in het onderwijs hebben en een verbetering van onderwijslogistiek brengen. Bij de stap naar digitaal toetsen is daarom noodzakelijk om te kijken of een al goed werkende papieren toets zinvol is om te digitaliseren. Aan de andere kant kunnen met digitaal toetsen diverse (onderwijs)problemen aangepakt worden en kunnen zowel de kwaliteit als de efficiëntie van het onderwijs vergroot worden. Bijvoorbeeld:

  • digitaal toetsen sluit beter aan bij de vakken waar veel met computers wordt gewerkt (blended learning)
  • het nakijken van tentamens kan sneller (geen handschrift meer bij open vragen, toetsen met gesloten vragen worden volautomatisch nagekeken)
  • geen papier, kopiëren, scannen en archiveren van grote stapels van papieren tentamens is nodig
  • digitaal toetsen kan flexibeler zijn met tijd en ruimte (bijvoorbeeld bij de inzet van proctoring (surveillance op afstand))
  • digitaal toetsen kan het zelfstandig leren van elke student in een grote groep studenten ondersteunen (formatief toetsen). De studenten kunnen automatisch feedback krijgen bij zelfstandig leren en zelfstandig hun kennishiaten kunnen diagnosticeren.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s