Winnaars UvA Grassroots call september 2016

De winnaars van de UvA Grassroots ronde september 2016 zijn bekend met weer een mooi succes van de FNWI! Er is een Grassrootsprogramma toegekend en 4 individuele docent Grassroots.

Grassrootsprogramma (10.000 euro subsidie):

  • Ilja Boor (CoS): Leren zelfgestuurd leren: een explanimatie-reeks
    In dit grassrootsprogramma wordt in samenwerking van een groep docenten een reeks van explanimaties (‘uitlegvideo’ in de vorm van een animatie) gemaakt met als overkoepelend thema student gestuurd leren. De explanimaties worden ingezet in het eerste jaars Psychobiologie onderwijs om studenten uit te leggen wat we onder student gestuurd leren begrijpen, welk gedrag hierbij past en welke onderwijsactiviteiten en -vormen studenten kunnen toepassen om zich te ontwikkelen tot zelfsturende, gemotiveerde en actieve studenten. De explanimaties worden open beschikbaar gemaakt ook voor alle andere UvA opleidingen.
    Het inzetten van deze audiovisuele onderwijsvorm is een nieuwe blended learning toepassing voor Psychobiologie. Dit is een leuke, aantrekkelijke en toegankelijke manier om studenten bij zelfgestuurd leren te helpen.

Docent Grassrootsprojecten (elk 1000 euro subsidie) zijn toegekend aan:

  • Tonny Mulder (CoS) : Neurofysiologie in de vingers
    Dit project zal het onderwijsmateriaal voor neurofysiologie onderwijs dat nu bij diverse vakken bij de opleidingen Psychobiologie en BioMedische Wetenschappen versnipperd wordt aangeboden op één website bij elkaar brengen en de leerlijn neurofysiologie zo inzichtelijk maken. Materiaal wordt met de elektronische leeromgeving van de betreffende vakken functioneel verbonden. Hiermee wordt het lesmateriaal ook makkelijker te onderhouden.
  • Erik Cammeraat (Futurte Planet Studies): Digital Field Data Assistent
    Dit project zal een recent beschikbaar gekomen app (ESRI collector app) toepassen in het veldpracticum binnen het vak ‘Desertification and Land Degradation’ in Zuid Spanje. Deze app maakt het mogelijk om gebieden offline in kaart te brengen (bijvoorbeeld gesteentesoorten of landgebruik of het invullen van waarnemingsformulieren). Het zal zo niet meer nodig zijn om deze informatie met de hand in het veld eerst te verzamelen en daarna te digitaliseren.
  • Mathijs Booden (IIS): Een augmented reality zandbak om kaartvaardigheden en fysische processen te trainen
    Dit project zal een augmented reality (AR) zandbak bouwen en die inzetten om studenten (toekomstige leraren aardrijkskunde) bekend te maken met de mogelijkheden van AR in het geo-onderwijs. Een AR zandbak is een opstelling bestaande uit een Kinect-camera, een Linux-pc, een short-throw beamer en een zandbak. De opstelling wordt gebruikt om de verwerking van een landschap tot kaart inzichtelijk te maken.
  • Lisette Harting (IIS), Stephanie Maijs (ESC): Automatisch creëren van beoordelingstabellen en beoordelingsformulieren EN toetsanalyse van praktische opdrachten
    Dit project zal een programma maken dat beoordelingstabellen en beoordelingsformulieren specifiek voor een opdracht  automatisch in Excel zal genereren en ingevuld als pdf per student opslaan.  Aan de hand van de ingevulde beoordelingstabellen wordt er automatisch een toetsanalyse gegenereerd. Dit zal docenten van schrijfvaardigheden of practicum onderwijs veel tijd besparen.

Zie meer over UvA Grassroots op www.uva.nl/grassroots

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s